Dr. Nikolina Zrakić mlada je oftalmologinja iz poliklinike Optical Express i nositeljica prestižne europske titule FEBO. No osim po vrhunskoj stručnosti, kolege i pacijenti prepoznaju je po tome što je u potpunosti posvećena svakom pacijentu i njegovoj priči. U podcastu “Iz prve ruke” dr. Zrakić iskreno otkriva što se događa iza vrata njezine ordinacije i kako gradi odnos povjerenja već od prvog susreta.
Također dijeli kako doživljava liječnički poziv izvan radnog vremena te kako balansira profesionalnost i empatiju u svakodnevnom radu. Rezultat je topao, inspirativan portret liječnice koja svoj poziv doista živi 24 sata na dan - ponekad doslovno i na plaži.
Prvi razgovor koji gradi povjerenje
Čim pacijent uđe u ordinaciju, dr. Zrakić nastoji stvoriti ugodnu atmosferu u kojoj će se čovjek osjećati saslušano i shvaćeno. Ona ističe da razgovor na prvom pregledu često postavi temelje cijelog budućeg odnosa liječnika i pacijenta. “Pacijent mora osjetiti da ga uistinu slušate. Taj prvi razgovor je možda i najvažniji dio pregleda, jer se tada gradi povjerenje na kojem sve ostalo počiva,” objašnjava dr. Zrakić .
Nije, kaže, dovoljno samo pregledati oko i ispisati nalaz - važno je čuti što pacijenta muči, kakve ga brige ili strahovi tište. Ponekad i tišina tijekom razgovora može puno toga reći liječniku. Dr. Zrakić upravo zato nastoji odvojiti vrijeme za svakog novog pacijenta: da postavi prava pitanja, ali i da pažljivo sluša odgovore. Tako stječe uvid u pacijentove potrebe i gradi iskrenu komunikaciju, bez koje nema ni dobrog liječničkog ishoda.
Liječnik i izvan ordinacije
Jedna topla anegdota otkriva koliko dr. Zrakić svoj poziv nosi sa sobom u svim životnim situacijama. Ispričala je kako je tijekom nedavnog ljetovanja na moru spontano priskočila u pomoć roditeljima čijem se malenom djetetu iznenada upalilo oko na plaži. Iako je bila daleko od ordinacije, u neformalnom okruženju, u njoj se automatski probudio liječnik. Prišla je zabrinutim roditeljima, pregledala dječakovo oko na licu mjesta i dala savjete kako ublažiti upalu.
Taj joj je događaj izmamio osmijeh, ali i poslužio kao ilustracija onoga što za nju znači biti liječnikom u punom smislu te riječi: pomoći uvijek kada možeš, bez obzira gdje se nalaziš. “Ja sam oftalmologinja i kad sam u ordinaciji, ali i kad sjedim na plaži ili u kafiću. Taj poziv nosiš uvijek sa sobom,” ističe dr. Zrakić . Drugim riječima, bijela kuta možda ostaje u klinici, ali osjećaj odgovornosti i brige za ljude ne “skida se” nakon radnog vremena. Njezini pacijenti to znaju - vide da u njoj imaju liječnicu kojoj je doista stalo, bilo u ambulanti ili u slučajnom susretu na ljetovanju.
Emocije u svakodnevnom radu
Biti liječnik znači nositi se i s velikim emocijama. Oftalmologija je lijepa struka, jer često brzo rješava probleme s vidom i usreći pacijente, no ima i teških trenutaka. Dr. Zrakić priznaje da ponekad osjeti emotivni teret svog posla - brine kako će pacijent podnijeti određenu dijagnozu ili operaciju, razmišlja o njihovim strahovima i nadama. Svaki pacijent za nju nije samo “par očiju” koje treba izliječiti, već osoba sa svojim brigama, pa i nju kao liječnika ponekad to emotivno dotakne.
U takvim situacijama, oslonac pronalazi u empatiji i timskom radu. Kolege, kaže, međusobno dijele iskustva i pružaju podršku jedni drugima kako bi se lakše nosili sa stresom. Također, trudi se uvijek ostati smirena i uliti pacijentu povjerenje - čak i kad su emocije snažne. Po potrebi pruža riječ ohrabrenja, topli osmijeh ili se jednostavno potrudi slušati pacijenta koju minutu dulje. Te male geste često čine veliku razliku u pacijentovom iskustvu.
Stručnost ruku pod ruku s empatijom
Dr. Zrakić iza sebe ima vrhunsku edukaciju i godine usavršavanja - što potvrđuje i titula Fellow of European Board of Ophthalmology (FEBO) koju nosi. No jednako tako vjeruje da samo spoj stručnosti i ljudskosti čini pravog liječnika. U podcastu Iz prve ruke naglašava da medicina nije samo dijagnostika i tehnologija, nego i poziv koji se živi u svakodnevnim situacijama. Svojim primjerom pokazuje da iza svakog stručnog pregleda stoji čovjek koji zna slušati, razumjeti i suosjećati s pacijentom .
Pacijenti dr. Zrakić zato znaju da u njoj imaju nekoga tko će im pružiti najbolje od medicinske znanosti, ali i dati podršku i toplu riječ kad je najpotrebnije. Takav balans profesionalnosti i empatije nije uvijek lako održati, ali ona ga postiže autentičnošću - ne boji se pokazati emocije kada to situacija zahtijeva, a istovremeno ulijeva povjerenje svojim znanjem i vještinom. To je kombinacija zbog koje je mnogima omiljena doktorica, a njoj samoj daje osjećaj ispunjenja jer u svakom trenutku radi ono u što vjeruje.
Na kraju dana, dr. Nikolina Zrakić poručuje da su liječnici prije svega ljudi koji svoj poziv nose u srcu gdje god bili. Njezin profesionalni, ali topli pristup podsjetnik je da su očima pacijenta jednako važne i ruke stručnjaka i srce čovjeka. Cijelu epizodu podcasta “Iz prve ruke” s dr. Nikolinom Zrakić možete pogledati na YouTubeu. Tamo ova iznimna liječnica još detaljnije govori o svojim iskustvima, vrijednostima i anegdotama iz svakodnevnog života, donoseći dašak optimizma i humanosti u svijet medicine.